بررسی صحت حدیث در نفی فلسفه و عرفان

ساخت وبلاگ
چکیده : بنام خدا در اینچا می خواهیم صحت حدیث معروفی که در خیلی از کتاب ها هم هست بررسی کنیم علمای آن ها ب... با عنوان : بررسی صحت حدیث در نفی فلسفه و عرفان بخوانید :
بنام خدا

در اینچا می خواهیم صحت حدیث معروفی که در خیلی از کتاب ها هم هست بررسی کنیم
علمای آن ها بدترین مردم روی زمین می‌باشند ، زیرا آنان میل به فلسفه و صوفی گری دارند

متن حدیث

نقل قول:

امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند : ای أباهاشم ، زمانی بر مردم بیاید که چهره های آنان خندان و شاد باشد ، ولی دل هایشان تیره و تاریک ، سنّت نزد آن ها بدعت ، و بدعت در بین آنان سنّت باشد . مؤمن بین آن ها حقیر بوده ، و فاسق نزد آنان محترم و با وقار باشد . حاکمان آن ها نادان و ستمگرند و علمای آن ها به کاخها و خانه های ستمگران رفت و آمد دارند و درباری هستند ، ثروتمندان توشۀ فقرا را می دزدند ، و کوچکترها از بزرگترها پیش می افتند ، و هر نادانی نزد آن ها أهل خُبره به حساب می آید و هر آگاهی فقیر شمرده می شود .
بین با اخلاص و شکّاک فرق نمی گذارند و میش را از گرگ ها تشخیص نمی دهند ، علمای آن ها بدترین مردم روی زمین می‌باشند ، زیرا آنان میل به فلسفه و صوفی گری دارند . به خدا سوگند آن ها اهل برگشتن از حقّ و میل به باطل هستند .
در دوستی مخالفین ما ، اهل سقیفه زیاده روی می کنند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند اگر به مقامی رسیدند ، از خوردن رشوه سیر نمی شوند ، و اگر خوار شدند و به جایی نرسیدند خدا را ریاکارانه عبادت می کنند .
بیدار باشید این ها راهزن مؤمنان و دعوت کننده به ملحدان هستند . هر کسی آن ها را ديد ، از آن ها دوری نماید و دین و ایمان خود را از خطر آنان حفظ کند .
سپس فرمود : ای اباهاشم ، این حدیثی است که پدرم از پدرانش از جعفر بن محمّد الصادق نقل کرده است ، و این از اسرار ما می باشد ، پس آن را جز بر اهلش آشکار نکن .

سفينة البحار ٥ / ۱۹۸ ، حدیث ۴ .

شیخ حرّ عاملی به این روایت علیه صوفیه استدلال کرده است ؛
رسالة الاثنى عشرية في الرد على الصوفية ، صفحه ۳۳-۳۴ .

حدیقة الشيعة مقدّس اردبیلی ۲/ ۷۸۵ ، تصریح ميکند به معتبر بودن حدیث .

مستدرک الوسائل ۱۱ / ۳۸۰ .

میرزا حبیب الله خوئی نیز به این روایت علیه صوفیه استدلال کرده است .
منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة ١٤ / ١٧ .

آیا این حدیث صحیح است

نکته ای که وجود دارد این است که گویا این حدیث را مستدرک از حدیقه الشیعه نقل کرده و حدیقه هم بدون ذکر کتابی چیزی مستقیم نقل کرده و منبع دیگری ندارد
در مورد کتاب حدیقه هم در این که این کتاب متعلق به مقدرس اردبیلی باشد و یا اینکه قسمت های مربوط به رد فلسفه عرفان آن از مقدس اردبیلی باشد جای اشکال وجود دارد
من جستجو کردم این حدیث در بحار و کتب شیعه نبود تنها منبع همین کتاب حدیقه الشیعه هست

نادرستی انتساب (حدیقة الشّیعه) به مقدس اردبیلی

بیان شده که در حالی که محقق اردبیلی, در حاشیه شرح بر الهیات تجرید قائل به وحدت وجود است.
...
نویسنده : عکاس شهر بازدید : 2 تاريخ : چهارشنبه 19 دی 1397 ساعت: 18:45